okt
25
2019

Waarom er opnieuw twijfels zijn over de geluidsberekeningen van Lelystad Airport

Dit is waarom er opnieuw twijfels zijn over de geluidsberekeningen van Lelystad Airport

In de Tweede Kamer zijn nieuwe twijfels gerezen over de geluidsberekeningen voor vluchten van en naar Lelystad Airport. © ROBIN UTRECHT

Er is wederom twijfel gerezen over de mate van geluidsoverlast die vliegtuigen van en naar Lelystad Airport in de toekomst veroorzaken. Zowel partijen in de regering als de oppositie eisen opheldering van minister Cora van Nieuwenhuizen. Ze vrezen fouten in de geluidsberekening.

Regeringspartijen ChristenUnie, D66 en oppositiepartijen SP, GroenLinks en Partij voor de Dieren twijfelen over de geluidsberekeningen in het milieueffectrapport (mer) van Lelystad Airport. Recent gaf minister Cora van Nieuwenhuizen in een Kamerbrief toe dat de geluidsberekeningen niet ‘extern zijn gevalideerd’. Eerder had ze de Kamer verteld dat de berekeningen van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) wél door externe specialisten op fouten waren gecontroleerd. Dat blijkt nu dus niet het geval.

Partijen stellen 54 vragen

De partijen hebben samen liefst 54 zeer gedetailleerde vragen gesteld aan de minister. Ze willen exact weten hoe de geluidsoverlast van Lelystad Airport is berekend en of de cijfers kloppen. ,,Vliegtuiglawaai wordt berekend in plaats van gemeten”, zegt GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger. ,,En die berekeningen worden gemaakt met modellen. Nu blijkt dat de invoergegevens voor die modellen nooit zijn gevalideerd. Gezond verstand zegt dan: da’s niet best.”

Er zitten grove fouten in de rekenmodel­len van de overheid. Vliegtuig­ge­luid wordt systema­tisch onderschat. Het wordt tijd dat de minister dit nu eindelijk eens toegeeft. – Leon Adegeest

Leon Adegeest © Rob Voss

Het is de derde keer in twee jaar tijd dat ernstig getwijfeld wordt aan de verwachte geluidsoverlast van de nieuwe vakantieluchthaven in Flevoland. In oktober 2017 ontdekte ingenieur en actievoerder Leon Adegeest van HoogOverijssel fouten in de geluidsberekeningen van de vliegveld-mer. Toenmalig staatssecretaris Sharon Dijksma gaf de fouten toe en moest diep door het stof. De geluidsberekeningen in het mer moesten overnieuw. De Kamer vreest nu dat er óók in deze nieuwe berekeningen fouten zijn gemaakt.

In juni vorig jaar bleek al dat inwoners van Gelderland en Overijssel die onder de laagvliegroutes van Lelystad Airport wonen in de praktijk waarschijnlijk veel meer geluidsoverlast gaan ervaren dan het ministerie stelt. Uit geluidsmetingen die werden gedaan tijdens een zogenoemde Belevingsvlucht (een Boeing vloog eind mei 2018 urenlang de toekomstige laagvliegroutes van Lelystad Airport) bleek dat het gemeten geluid veel hoger ligt dan het berekende geluid waar de minister van uit gaat.

Er zitten grove fouten in de rekenmodellen van de overheid”, zegt Leon Adegeest. ,,Vliegtuiggeluid wordt daardoor systematisch onderschat. Het wordt tijd dat de minister dit nu eindelijk eens toegeeft. – Leon Adegeest

Adegeest noemt het ‘vervelend’ dat er steeds twijfels zijn over de modellen waarmee de overheid vliegtuiggeluid berekent. ,,Die kloppen gewoon niet”, stelt hij. ,,En dat is heel kwalijk. Burgers moeten op de cijfers van de overheid kunnen vertrouwen, maar dat kan nu niet.”

Het is de bedoeling dat Lelystad Airport Europese ‘vakantievluchten’ van Schiphol gaat overnemen. De opening van de vakantieluchthaven is al drie keer uitgesteld. Wanneer Lelystad Airport nu wel van start gaat is ongewis.

Bron: https://www.destentor.nl/lelystad/dit-is-waarom-er-opnieuw-twijfels-zijn-over-de-geluidsberekeningen-van-lelystad-airport/

Geen reacties »

Abonneren op de RSS-feed van deze topic.


Plaats een reactie

(wegens opgewonden standjes moet uw reactie eerst goedgekeurd worden)

*

Onze sponsor Colani | Ontwerp: Oppositie 2.0 door colani.nl